Ven. Alak Tsawa Rinpoche – “Tri osnovna aspekta puta”

photo.JPG SUZY 2

Duboka duhovna veza s Geshe Alak Tsawa Rinpoche-om koja traje već više od dva desetljeća, omogućila je Rinpoche-u da na poziv upućen od Lobsang Norbu-a (predsjednika D. Šmalcelja) i dopredsjednice Reene da posjeti po drugi puta naš budistički centar ‘Padmasana’ u Zagrebu i ponovno duhovno obogati članove našega Društva. Genla Lobsang Norbu (Šmalcelj) upoznao je Rinpoche-a još ranih godina za vrijeme svog budističkog studija u ‘Sera Jhe’ Mahayana budističkom sveučilištu u južnoj Indiji. U to vrijeme Lobsang je živio kod Rinpoche-a i primio od njega tijekom vremena mnogo usmenih prijenosa učenja sutre i tantre. Još jednom bilo je divno vidjeti duboko duhovno prijateljstvo puno ljubavi i međusobnog uvažavanja između Rinpoche-a i Lobsanga, a na korist budističkoj Sanghi. Rinpoche je podučavao u Zagrebu direktno na tibetanskom, a Gen. Lobsang Norbu je prevodio učenje na hrvatski jezik. Sve se odvijalo spontano. Za neke od dugogodišnjih članova naše budističke Sanghe bio je to ponovni susret s jednim od njihovih duhovnih učitelja, jer su prethodno (za vrijeme grupnog putovanja u Italiju 2006.g.) primili od Rinpoche-a učenje i inicijacije u tantričke prakse na bijelog Manjushrija i Medicinskog Budu.

Učenje je započelo petog listopada s ceremonijom priklanjanja ‘utočištu’ koje uvodi osobu na budistički put. Tijekom ove ceremonije iz dubokog štovanja osoba uzima utočište u trima draguljima – Buddhi, Dharmi i Sanghi i razvija povjerenje prema duhovnoj praksi. Nakon toga, primljeni su Pratimoksha zavjeti za svjetovne osobe kao i zavjeti bodhisattve. Pratimoksha zavjeti su također znani kao “zavjeti za individualno oslobođenje” i predstavljaju vanjsku razinu obaveze prema prakticiranju. Unutrašnja razina obaveze prema praksi su bodhisattvini zavjeti u Mahayani. To je razvoj nemjerljivog suosjećanja za sva osjetilna bića uz duboku svjesnost praznine koja je krajnja priroda fenomena. U stvari, bodhichitta je samo srce i razlikovno obilježje Mahayane. Rečeno je da je bodhichitta potrebna na početku, tokom cijelog puta i na kraju Mahayana puta.

Sljedeći dan, šestog listopada započeo je povoljno s molitvom ‘utočištu’ i velikim prinosom mandale. Rinpoche je dao usmeno objašnjenje teksta zvanog “Tri osnovna aspekta puta” (Tib. Lam-g’tso r’nam-g’sum) koji je sastavio Lama Je Tsong khapa. Ovaj tekst, iako malen, sadržava suštinu svih učenja sutre koja su osnova sva tri kotača – Hinayane, Mahayane i Vajrayane. Tri glavna principa, kao što se spominje u tekstu,odnose se na um odricanja od prianjanja za prolazno, bodhichittu i ispravno gledište  ’prazninu’. Kao što se građevina može srušiti ako je njezin temelj slab, ako je naš temelj slab (koji čine sutra učenja), naša tantrička praksa neće donijeti plodne rezultate. Korjenski tekst je objašnjen jasno i u detalje prije primanja tantričkog opunomoćenja koje je uslijedilo sljedećeg dana.