Choeje K.C. Ayang Rinpoche prvi je tibetanski lama ‘trulku’ koji je došao u Hrvatsku, podučavao Buddhinom putu i donio blagoslov s Tibeta.
K.C. Ayang Rinpoche, majstor Phowe, posjetio je Hrvatsku prvi put još davne 1996. godine. Došao je na molbu i u pratnji svog učenika Dragutina Šmalcelja (Lobsang Norbu) koji je tada bio u treningu na Phowa-u s Rinpocheom u Indiji (Bodh Gayi), svake godine u zimskim mjesecima. Bio je to prvi susret Hrvata s tibetanskim lamom u živo. Taj prvi kontakt sa živućim tibetanskim budističkim majstorom najavio je početak tibetanske Mahayana budističke tradicije u Hrvatskoj, do tada nepoznate i daleke. Rinpoche je za šest dana, koliko je trajalo učenje u Zagrebu, pored održanog javnog predavanja o potrebi razvoja smirenog uma i njegovanju suosjećanja i dobrote u svakodnevnom životu, prvim hrvatskim studentima tibetanskog budizma prenio terma učenje na Vajrasattvu (vanjsko, unutarnje i tajno). Učenja i inicijacija u ovu mandalu Vajrasattve dolaze iz Drikung kagyu tradicije a pripadaju tantričkom adeptu Ringtsin Cevaku, opunomoćenog od zaštitnika ove mandale Dorje Rigpa-e. Slijedilo je učenje o ‘Bordo-u’, (međustanju između smrti i ponovnog rađanja), uvod u Phowa-u, učenje o stvarnoj prirodi uma i inicijacija za praksu na Buddhu Amitabha-u i jednog dharma protektora (dakini/Buddhu), ‘Achi Chokyi Drolma-u’. Ova učenja i inicijacije bila su temelj za trening u Velikoj Phowa praksi koja je uslijedila u mjesecu travnju 2003. godine po Rinpochevom drugom dolasku u Hrvatsku (Zagreb). Rinpoche je zatim sa svoja dva studenta, Dragutinom i Reenom, posjetio Sloveniju i u Ljubljani držao učenja o ‘Stotinu mirnih i gnjevnih božanstava u času smrti’, a zatim dao inicijaciju za ‘Shitro’ praksu i završio sa velikom molitvom za ‘oslobođenje bića u času smrti’. Još jednom, put ga je nanio u Hrvatsku da bi ušao u Bosnu koja je u to vrijeme bila podijeljena na zone pod zaštitom snaga UNPROFOR-a. U napačenom Sarajevu, Rinpoche-u su asistirali Dragutin i Reena kada je u hotelu ‘Bosna’ u centru grada, dao prvo učenje o patnji i njenim uzrocima i inicirao prisutne u tantričkog Buddhu ‘Guru Dragpo’, (aspekt Guru Rinpoche-a), kojim se raspršuju prepreke i zatamnjenja na osnovi neznanja. Zatim je izvršena velika molitva oslobođenja za 8657 tisuća ljudskih žrtava poginulih tokom okruženja grada Sarajeva, prema spisku koji je dostavljen iz ureda UNPROFOR-a. Rinpoche je tokom dugog obreda prinio i spalio u vatri liste s imenima nastradalih te snagom osobne realizacije suosjećanja i moćima Buddha-e Amitabha-e, pročistio i transformirao njihova stanja svijesti, odbacivši ih u bolja preporađanja.
Nakon toga Rinpoche je blagoslovio i zapečatio vajrom Guru Rinpoche-a, mjesto na kojem je Gavrilo Princip pucao na prijestolonasljednika Ferdinanda što je ujedno bio povod za Prvi svjetski rat. Povrh gradskog groblja u Sarajevu Rinpoche je meditirao na čistu zemlju Amitabha-e, dok su njegova dva učenika, Dragutin i Reena, radili veliku Drikung Phowa-u za mrtve. Rinpoche se ponovo vratio u Zagreb da bi proveo još par dana sa svojim učenicima Dragom i Reenom i dao im ključne instrukcije u ‘deset razina Amitabha prakse’, opunomoćivši ih za otvaranje centra za budistički studij, kada se za to ukažu uvjeti.
Prvi međunarodni Phowa seminar u Zagrebu sa uzoritim Drikung lamom K.C. Ayang Rinpoche-om, od 17. do 26. travnja, 2003.
Duboka staza ‘Phowa-e’ – prijenos svijesti u trenutku smrti
Uzoriti ‘Choeje’ Ayang Rinpoche slovi za jednog od najvećih živih Phowa majstora u svijetu. Dajući prijenos obje Phowa-e, Nyingma ’Zab lam Phowa-e’ iz Palyur tradicije i Velike Drikung Phowa-e ‘Jag-tshug-ma-e’, praksa terme Namcho Mingyur Dorje-a, Ayang Rinpoche nastavlja neprekinutu lozu učenja i prakse koja je potekla na dolje od tantričkog Buddhe Vajradhare i predstavlja duhovno nasljeđenje Drikungpa ‘Phowa lama’, sve do danas.
Phowa je budistička meditacijska praksa (tantrička joga) za oslobođenje u trenutku smrti. To je najbrži put, po budističkom vjerovanju, za postizanje prosvjetljenja. To je duboka praksa za prijenos svijesti u čisto stanje sreće u toku života, a naročito korisna u trenutku smrti. Nitko ne može pobjeći smrti-ali trenutak smrti se može vrlo korisno upotrijebiti, ako se zna kako.
Phowa seminar organiziran od strane našeg društva Padmasana, održan je kao desetodnevno povlačenje na zagrebačkoj Medvednici (Dom sindikata ‘Medvednica’).U rana jutra, u mirnom ambijentu kroz šumovite proplanake zagrebačke Medvednice, odzvanjali su po prvi puta u Hrvatskoj zvuci zvona, bubnjeva i molitveni napjevi Phowa-e iz dalekog Tibeta, nastali prije mnogo stoljeća, blagosivljajući sve prisutne i donoseći mir na zemlju. S prvim zrakama proljetnog sunca i u pjevu ptica u krošnjama visokog drveća, utihnuše rane jutarnje molitve Ayang Rinpoche-a, nestaše tajanstveno u maglama dubokih dolina u kojima leži grad Zagreb.
Lama Ayang Rinpoche došao je u Hrvatsku na poziv njegovih bliskih učenika iz Indije, Dragutina Šmalcelja (Lobsang Norbu-a) i Reene (Lhamo Ozer Chenma). Na seminaru je sudjelovalo 136 studenata iz Hrvatske i susjednih zemalja: Slovenije, Austrije, Njemačke, Bosne i Srbije. Sva učenja prevodio je s engleskog jezika na hrvatski Gen. Lobsang Norbu.
Ovaj seminar o Nyingma i Drikung Phowa praksi sadržao je opsežno i detaljno učenje o trenutku smrti, međustanju (Bardo), prakse u pročišćenju svijesti na Vajrasattvu i mnogim drugim temama, kao i detaljne upute za meditaciju i unutarnji trening u vizualizaciji. Tome su prethodila opunomoćenja za praksu Vajrasattve, Amitabhe, Vajrayogini, Amitayusa i Avalokiteshware. Nakon što su izvršeni svi prijenosi, Rinpoche provodi temeljiti svakodnevni trening kako bi upoznao studente sa svim pojedinostima ovih dubokih praksi Phowa-e.
Veliki majstor, Marpa ‘Lotsawa’ je rekao: “Ako studirate Phowa-u, onda ćete znati da u vrijeme kada se smrt približi ne očajavate. Ako ste se prije toga zbližili i navikli na put Phowa-e, onda u trenutku smrti biti ćete ispunjeni veselim samopouzdanjem.” Rečeno je da onaj tko je uspješno savladao Phowa praksu i zadobio jasne znakove postignuća tokom života, neće se vratiti u samsaričko područje nakon ulaska u Dewachen i da će brzo i jednostavno postići prosvjetljenje iz tog područja. Phowa ili ‘prenošenje svijesti u trenutku smrti’ je najjednostavniji i najizravniji način da se postigne prosvjetljenje. Phowa je jedna od šest Naropinih yoga i podučava se u svim tibetanskim budističkim tradicijama; Drikung Kagyu loza, međutim, ima posebnu moć u prijenosu svijesti u čistu zemlju Buddhe Amitabha-e.
Rečeno je da je Phowa jedan od vještih načina prijenosa svijesti u čisto stanje ‘Zemlju Buddhe Amitabha-e’. Kroz kombinaciju daha, mantre i tehnika u vizualizaciji primjenjenih u trenutku smrti, svijest je izbačena iz otvora na tjemenu glave, zaobilazi međustanje ‘Bardo’ i izbjegava neizvjesno preporađanje u šest oblasti cikličkog postojanja. S ovih vrata na tjemenu glave, svijest umiruće osobe može se prenijeti izravno u područje Amitabha Buddhe, ‘Dewachen’ (polje zapadnog Buddha-e). Naropa je rekao, “Postoji devet vrata (običnih otvora na ljudskom tijelu) koja vode u pojavni svijet kružnog postojanja bez početka, bez kraja, ali postoji samo jedan otvor ‘Vrata Mahamudre’ (Nirvana). Ako zatvorite devet vrata onda ćete doći na put oslobođenja, bez ikakve sumnje. ”
Ova praksa je posebno važna u današnje vrijeme, kada većina ljudi nema mogućnost odlaska u dugotrajnu životnu osamljeničku meditativnu praksu. Zbog nedostatka takve mogućnosti, Phowa predstavlja veliki put oslobođenja koji je jednostavan i izravan, a koji nam omogućuje da transformiramo stresove suvremenog života u vitalne sile koje sijeku kroz privrženosti iluzornim objektima i bude u nama realizaciju vlastite prirode Buddha-e. Kada se smrt primakne nemamo mogućnosti za bijeg, niti naše stečeno bogatstvo, niti naši voljeni nam neće moći pomoći. Ništa nam ne može pomoći osim dragocjenog učenja koje vodi k oslobođenju. Drikung Kagyu tradicija, kao jedna od glavnih loza unutar Kagyu škole tibetanskog budizma, poznata je kao loza ‘Phowa specijalista’. Mnogi praktikanti kroz minula stoljeća uspješno su dovršili ovu praksu i radi toga je u Tibetu ova transmisija Phowa-e poznata kao ‘Velika Drikung Phowa’. Radi akumulirane energije Drikung loze i snage samog učenja, kvalificirani Lama je u mogućnosti prenijeti blagoslov izravno na praktikanta, donoseći brze rezultate. Stoga, od bitne je važnosti osvijestiti netrajnost života.