Mandala Shri Vajrabhairave Yamantake u Zagrebu 2012.
Put onkraj religija
Poštovani posjetioci tjedna himalajske kulture,
Bila nam je osobita čast, zadovoljstvo i radost organizirati i postaviti u Hrvatskoj izuzetnu pješčanu reljefnu mandalu bude Shri Vajrabhairave Yamantake iz 11. stoljeća, dio velike do sada nepoznate riznice duhovne stečevine zapadnog himalajskog visočja. Tokom šest dana stvaranja ove mandale savršenog sklada, čije je zračeće polje ispunjavalo prisutne posebnim osjećajem mira onkraj konceptualnih ograničenja i bilo izvor posebnog nadahnuća i sreće, uvidjeli smo da se povezivanje i razumijevanje među ljudima, zajedništvo i dobronamjernost kriju u jednostavnosti i spontanosti koje oslobađa temeljno dobro u čovjeku. To temeljno urođeno ljudsko stanje uma onkraj je svega netrajnog i prolaznog u svijetu materijalnog. Stoga još jednom hvala svima koji su bili uz nas, osjećali i dijelili isto s drugima oko sebe bez obzira na pripadnost određenoj tradiciji, kulturi, vjeri i vjerovanjima. Konstruiranje ove mandale u Zagrebu na početku milenija označilo je početak istinskog unutarnjeg putovanja i nagovijestilo povratak čovjeka trajnoj mudrosti za kojom traga od bespočetnog vremena pitajući se o smislu i suštini svog postojanja. Postignuće te mudrosti u vlastitom umu predstavlja dokončanje smrti i postizanje stanja istinske besmrtnosti koja je van vremena i prostora, nije materijalne prirode pa ne podliježe promjeni i propadanju već predstavlja trajnu kvalitetu prosvjetljenog uma ljudskog bića. Upravo ova mandala bude Yamantake skriva u svojim drevnim simbolima, bojama i dimenziji odgovore na konačna pitanja otkrivajući pravu prirodu našeg konceptualnog uma onkraj granica zamišljenog, prirodu trajnog dobra i vječne ljubavi oslobođene i neopterećene uvriježenim ograničenjima, vjerovanjima i vjerama. Pravo na postignuće trajne sreće, nutarnjeg mira i mudrosti nije monopol niti jedne duhovne tradicije, filozofije ili religije, već je to temeljno pravo svih živućih bića u prostoru i vremenu i stoga se ne može prisvojiti od strane niti jedne osobe, kulture ili naroda koji obiluju s mnogo različitih načina za ostvarenje istog. Stoga ova mandala koja nosi poruku takvog nepisanog univerzalnog prava, u kojem ne postoje povlašteni već jednako važni, gdje god da se postavi u svijetu služit će općem dobru čovječanstva novog doba, biti most prastare nekonceptualne mudrosti između različitih kultura duha s jasnom porukom o svjetskom miru kojeg je nužno postići kroz razvijanje i širenje univerzalne svjesnosti unutar ljudskih bića o planetarnom jedinstvu i suživotu. Kada čovjek jednom otkrije suštinsko u sebi, otkriti će i bit postojanja, što znači da će sagledati prirodu koncepta koji prethodi oblicima, a time spoznati u najdubljoj intuiciji i prirodu svega što postoji u vremenu i prostoru i time konačno izmijeniti kontinuitet onog što mu nanosi patnju i bol od bespočetnog vremena.
Zbog toga ne treba mijenjati naslijeđenu kulturu i vjeru da bi se spoznalo bitno. Ono što treba osvijestiti i bezuvjetno mijenjati su negativne i štetne navike i ponašanja, nezasitne trajne želje i pohlepa za posjedovanjem svega što nam se sviđa. Takve navike i ponašanja djeluju razorno na život pojedinca, a time i cijelog društva. Istinska sreća neovisi o količini stvari koje posjedujemo. Za trajnu sreću potrebno je vrlo malo, a to malo treba biti vrlo jednostavno i nenametljivo kako nas ne bi opterećivalo. U svakom ljudskom biću postoji urođena žudnja za srećom i želja za dokončanjem boli, neizvjesnosti i straha. Prirodno pravo svakog ljudskog bića je cjelovito postignuće sreće i maksimalno smanjenje patnje, a temelj ostvarenja željenog stanja je pojava istinske suosjećajne mudrosti i neuvjetovane ljubavi kao kvalitete ljudskog uma koje odvode od sebičnosti i uskogrudnosti kojoj smo podložni. U tom odvikavanju od štetnosti otvara se put ka trajnom oslobođenju od neznanja i prepreka prema ostvarenju kako osobne sreće tako i sreće ljudske zajednice, osnove zdravom suživotu u novom mileniju.
Cjelokupna ljudska povijest razvila se na temelju osjećaja. Ljudska inteligencija koja čini čovjeka vrlo kreativnim bićem rađa i mnoge sumnje, nepovjerenje i strahove. To je razlog mnogih konflikata kako unutar jedinki tako i šire, unutar obitelji, društva i ljudske zajednice u cjelini. Svi konflikti nastaju na osnovu različitih ideja, ideologija i gledišta koje kreira naša inteligencija. U vremenu u kojem živimo inteligencija zajedno sa štetnim navikama s jedne strane kreira prilično nesretna stanja uma koja predstavljaju dodatni izvor ljudske bijede. No, s druge strane, ljudska inteligencija može biti instrument s kojim se mogu prevladati svi konflikti i razlike. Zbog toga je izuzetno važno da ljudska inteligencija bude usmjerena u konstruktivnom smjeru čime bi se umanjila destruktivnost čovjeka prema čovjeku i životu na zemlji, a time umanjila i opća patnja i porasla sreća. Da bismo mogli upotrijebiti naše kapacitete i razviti zatomljene pozitivne potencijale u sebi i učiniti ih konstruktivnima, moramo učiti kako prepoznati našu pravu prirodu, čime će se otvoriti nova dimenzija uvida u suštinu života, a time stvoriti i neopoziva odluka i stvarna mogućnost preobražaja ljudskog srca kroz pojavu suosjećajne mudrosti koja će izmijeniti svijet u oazu sreće, blagostanja i mira. Ovakvu oazu predstavlja polje mandale mudrosti Yamantake. Da bi došlo do takvog pozitivnog ostvarenja, pojedinci u društvu predstavljaju ključ promjene za sve ostalo u ljudskom društvu. Stoga sreća u svakoj zajednici ovisi o inicijativi pojedinaca. Ako pojedinci postanu razumni, osviješteni u svojim postupcima, onda postoji i osnova da te osobe ostvare i sretno stanje uma. Time će se ujedno oplemeniti i okolina u kojoj takvi pojedinci žive. Naše stanje u velikoj mjeriovisi o vanjskim faktorima koji su problematični, stoga je jedna strana našeg djelovanja okrenuta uvijek na pokušaj promjene situacije kroz odstranjenje problema koji nas okružuju. Pokušaji da se situacija izmjeni u našu korist počesto završavaju razočaranjem u život i nezadovoljstvo okolinom u kojoj se nalazimo. U tom pokušaju gubimo sebe i udaljujemo se od nutarnjeg mira i sreće, dozvoljavajući negativnim emocijama da preuzmu vodstvo. No, mnogo je važnija druga strana problema koja proizlazi iz vlastitog mentalnog stanja. Vanjsko okruženje vrlo često nije nam naklonjeno, no ako je naše nutarnje stanje uma ispravno, onda situacija neće poremetiti naš nutarnji mir. Ako naše nutarnje stanje nije ispravno i podložno je uznemirujućim emocijama, onda, iako smo okruženi dobrim ljudima i posjedujemo sve pogodnosti, ne možemo biti sretni, opušteni i zadovoljni. Ovo nije stvar određene vjere, tradicije i vjerovanja, već pitanje razumske odluke koju mi, ljudska bića, imamo mogućnost i pravo donijeti u korist vlastite bolje budućnosti i za dobro generacija koje će doći. U tome je bit univerzalne odgovornosti ljudskog bića novog doba i osnova za ostvarenje planetarnog mira.
Neka sve bude povoljno.
Za H.B.D. ‘Padmasana’
Predsjednik Dragutin Šmalcelj
Brošura o samoj mandali Yamantake sa svim potrebnim objašnjenjima o toj drevnoj mandali zajedno sa fotografijom mandale može se nabaviti ili naručiti u H.B.D. “Padmasana”
Postavka velike trodimenzionalne pješčane mandale posvećene planetarnom miru, jedinstvu i ekologiji iscjeljivanja zemlje
HIMALAJSKO PODRUČJE LADAKA I SPITUK SAMOSTAN
Ladačka regija smještena je na krajnjem zapadnom području Himalaja, na sjevernoj granici Indije, poznata po visokim vrhovima okovanim vječitim ledom i najvećim glečerima izvan polarnog kruga.
Na nadmorskoj visini od cca. 3500 metara, sa prijevojima visokim do 6600 metara i stjenovitim masivima koji se uzdižu do 8250 metara, područje ima drastične zimske temperature tokom šest mjeseci, a koje se spuštaju do -30 C a počesto temperatura padne i na -50 C. U šest zimskih mjeseci ne postoji komunikacija sa vanjskim svijetom jer su svi prijevoji pokriveni visokim snijegom. Zahvaljujući ovakvim klimatskim i geografskim barijerama područje Ladaka nije doživjelo kroz dugu povijest stranačku invaziju pa je sačuvalo izvornu bogatu i starinsku sakralnu i profanu kulturu, specifične i jedinstvene umjetničke forme izražavanja pa stoga danas predstavlja živu riznicu stoljetne kulturne baštine koja privlači brojne povjesničare, umjetnike, arhitekte i duhovne tragatelje za drevnim istinama iz cijeloga svijeta.
Među najatraktivnije građevine u Ladaku spadaju stari budistički samostani (gompa-e) koji posjeduju riznice u kojima je sačuvano stoljetno kulturno, povijesno, umjetničko i duhovno blago pa su stoga samostani centri za očuvanje tradicije i starinske kulture.
Na udaljenosti od 8 kilometara od Leha, glavnog grada Ladaka nalazi se samostan Spituk smješten na vrhu brda sa kojeg se pruža fascinantni panoramski pogled na prostranu zelenu dolinu kojom krivuda rijeka Ind okružena snježnim vrhovima. Mjesto za ovaj samostan bilo je određeno i blagoslovljeno već u 11. stoljeću, ali gradnja samostana u današnjem obliku bila je završena u 15 stoljeću.
Veliki budistički sveci poput čuvenog Bakula Kashyape Rinpoche-a, jednog od 16 Budinih povijesnih arhata, prorekli su da će na tom mjestu u budućnosti nastati uzorna duhovna zajednica tako da je samostan koji je tu izgrađen dobio ime Spituk (uzoran).
U samostanu se čuvaju mnoge rijetke statue stare i po nekoliko stotina godina, crteži i slike (thangka-e) rađene tehnikom kamenih boja kao jedinstveni uzorci lijepe umjetnosti duhovnog izraza, murali u molitvenim dvoranama (dukhangu), starinske maske i kostimi za budističke svetkovine koje oblače redovnici kada izvode tradicionalni slikoviti ‘Lama ples’ u prostranom samostanskom dvorištu uz zvučnu pratnju posebnih instrumenata. U vrijeme budističkih svetkovina, jednom godišnje u samostanu Spituk posebno izučeni svećenici grade veliku pješčanu trodimenzionalnu mandalu posvećenu planetarnom miru i iscjeljivanju zemlje. Ovo izuzetno i jedinstveno umjetničko djelo čiji se način izrade prenosi usmeno pokoljenjima na odabran broj redovnika, nosi posebni blagoslov za ljude i njihov životni okoliš. Pješčana mandala je umjetnost crtanja milijunima zrnaca obojenog kvarcnog pijeska u pet primarnih boja. Ova mandala podliježe posebnom geometrijskom sustavu i obiluje simbolima koji odgovaraju tradicionalnoj budističkoj ikonografiji.
Tek nedavno na početku novog tisućljeća dopušteno je otvaranje starih riznica Spituk samostana očima posjetioca i odlazak redovnika van Ladačkog područja sa ciljem izrade pješčane mandale u sklopu programa za kulturnu razmjenu.
Ova jedinstvena pješčana mandala iz samostana Spituk bila je nedavno izrađena u New Delhiju i u Japanu, a u Europi po prvi puta u svojoj pravoj dimenziji i obliku bila bi konstruirana u Zagrebu i tokom šest dana izrade prikazana očima javnosti. Izradu mandale popratit će drugi odgovarajući sadržaji kao prikazivanje filmova o kulturi, okruženju i životu u Ladaku te predavanje o simbolici ove pješčane mandale. Sam događaj slovio bi kao jedinstven autentični uradak himalajske umjetnosti u ovom kulturološkom okruženju i kao takav ostao trajno zapamćen i zabilježen.
HIMALAJSKA UMJETNOST U IZRADI TRODIMENZIONALNIH PJEŠČANIH MANDALA
HIMALAJSKA PROSTORNA MANDALA JE SIMBOL JEDINSTVA, OČUVANJA PLANETARNE RAVNOTEŽE_I IZRAZ DREVNOG NAČINA ISCJELJIVANJA ZEMLJE
Mandala, ‘dkil-khor’ je arhitektonski, dvodimenzionalni crtež trodimenzionalne zgrade i tla kojeg zauzima. ‘Dkil’ znači ‘centralna planina’ i ‘khor’ znači ‘drugi kraj horizonta’. Izvorno, mandala je dio obredne umjetnosti sakralnog izraza cjelovitosti i savršenosti prosvijetljene ljudske prirode. Korijen ovom jedinstvenom umjetničkom izričaju nalazi se u drevnoj kulturi Indije, a nastao je između 8. i 12. stoljeća kao dio budističkog učenja o pojavnom svijetu i univerzumu. Stilistički utjecaji došli su iz Nepala, Kašmira i Kine, kao i susjednih zemalja. Umjetnost izrade pješčanih mandala razvila se u Himalajama do visoko sofisticiranog stupnja. Kako se tek nedugo Himalajska kulturna stečevina otvorila svijetu tako je umjetnost izrade mandala kao izrazito sakralna umjetnost dobila novu dimenziju kulturnog i antropološkog dobra koje obogaćuje svjetsku umjetničku baštinu svojim oblicima i dubokim misaonim porukama. U ovoj umjetnosti izričito je naglašena čista motivacija umjetnika koja treba biti okrenuta k dobru i koristi za druge ljude koji se vizualno susreću s ovom umjetnošću. Zato se mandala izrađuje u ‘dobrom duhu’ pa je njezina vrijednost pored prikaza lijepe umjetnosti i duboko osmišljena poučna poruka o ljudskoj savršenoj božanskoj prirodi kojoj čovjek prirodno teži. Mandala stoga simbolizira svemir i obdarena je posvećenom vrijednošću. Metafizički, praviti mandalu znači prikazati nastanak svemira, a razoriti mandalu znači prikazati netrajnost svih pojava u prostoru i vremenu, kao i samog svemira. Sam centar mandale predstavlja prvobitnu suštinu praznosti, četiri smjera ukazuju na širenje u prostor u kojem nastaju pojave u vremenu. Krugovi i kvadrati simboliziraju strukturu svijeta, a različiti simboli njihovu moguću prosvijetljenu prirodu. Simboli su nekonceptualizirane sile koje su jednom stvorile svijet oblika, a upoznati ih znači ponovo svjesno izgraditi sebe u stanju savršenog zdravlja i cjelovitosti. Mandaličin ‘kozmogram’ ili dijagram svemira obično se prikazuje kao kvadratna palača s vratima okrenutim k četiri strane svijeta, zatvoren troslojnim prstenom kao drugim krajem horizonta, koji zahvaća za svoju suštinsku prirodu centra iz kojeg se pojavio. Stoga mandala upućuje i podsjeća na cjelovitost, međuzavisnost pojava, vrhunski sklad, mir, nenasilje i mudrost pa stoga nosi jednu od ključnih poruka čovjeku današnjice u njegovom traganju za boljitkom i srećom. U samoj strukturi mandale tri vanjska prstena plamena, lotosa i skripta predstavljaju nerazorivu prirodu naše mudrosti, suosjećanja i ljubavi. Te tri kvalitete mogu se u potpunosti manifestirati u našem umu kroz pozitivna, vrla djela i pročišćenje od negativnih emocija. Kozmogram mandale je precizno usklađen s pet bazičnih primarnih kozmičkih elemenata od kojih je sačinjen cijeli pojavni svijet pa tako i naša fizička tijela. Boje u poljima mandale ocrtavaju pet uzvišenih stanja uma mudrosti, a ta se stanja mogu razviti pretvorbom pet negativnih osjećaja. Te boje oslikavaju i pet ljudskih agregata (skanda) i pet vitalnih organa u ljudskom tijelu, u kojima je postignuta cjelovita ravnoteža energetskih kvaliteta pet grubih elemenata, što je osnova dobrog zdravlja i dugog života. Zbog naše međusobne povezanosti na ovom svijetu i zbog toga što viđenje ove mandale ostavlja pozitivne otiske na naš umni tok ,veliki broj ljudi koji će sudjelovati u ovom događaju doprinose i općem skladu u ljudskom društvu.
S gledišta lijepih umjetnosti, materijali koji se koriste za izradu ove mandale su drobljeni granit, pomiješan s kamenom bojom, različite veličine i teksture, koji se posebnom ručnom tehnikom posipa na ravnu plohu u prije točno ocrtan geometrijski oblik. Zbog posebne vještine u nanošenju, pješčana zrnca ničim se ne učvršćuju, već ravnoteža i sklad koji su postignuti umijećem gradnje mandale održavaju zadivljujuću trodimenzionalnu građevinu koja sjaji jedinstvenom ljepotom boja i simetrije. Izrada mandala suhim pijeskom poznata je i u kulturi Mongolije, Kalmikije, Burjatije, Kine, kod Aburiđana i američkih indijanaca Navajo pa se mogu naslutiti i neke poveznice koje upućuju na univerzalnost ovog umjetničkog izraza.
Brošura o samoj mandali Yamantake sa svim potrebnim objašnjenjima o toj drevnoj mandali, zajedno sa fotografijom mandale, može se nabaviti ili naručiti u
H.B.D. ‘Padmasana’; kontakt: 098 175 38 59.